Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Korzennej

Fundusz Alimentacyjny

Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przyznawane są na warunkach określonych w ustawie z dnia 7 września 2007r o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Warunkiem nabycia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego jest bezskuteczna egzekucja zasądzonych alimentów wyrokiem sądu, oraz dochód na członka rodziny nie może rzekroczyć 800 zł.

Świadczenie z funduszu alimentacyjnego przysługuje w wysokości bieżących ustalonych alimentów, jednakże nie wyższej niż 500 zł miesięcznie.

Powyższa ustawa nakłada obowiązek prowadzenia postępowania wobec dłużników alimentacyjnych.

Ośrodek Pomocy Społecznej po przyznaniu świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz na wniosek innych organów właściwych wierzyciela prowadził działania wobec dłużników alimentacyjnych, mające na celu zwiększenie skuteczności egzekwowania alimentów. Wstępne działania wobec dłużników alimentacyjnych polegają na sprawdzeniu ich sytuacji rodzinnej, dochodowej, zawodowej i zdrowotnej oraz przyczyn niełożenia na utrzymanie osób uprawnionych do alimentów poprzez przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego (albo uzyskanie takich informacji z rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzonego na podstawie przepisów o pomocy społecznej) oraz odebranie oświadczenia majątkowego.

Dłużnicy alimentacyjni otrzymują z tut. Ośrodka pisemne wezwania do zgłoszenia się w wyznaczonym terminie na wywiad alimentacyjny i do złożenia oświadczenia o ich stanie majątkowym.

W przypadku, gdy dłużnik alimentacyjny nie może wywiązać się ze swoich zobowiązań z powodu braku zatrudnienia tut. Organ zobowiązuje dłużnika do zarejestrowania się w PUP jako bezrobotny lub poszukujący pracy. Następnie do Powiatowego Urzędu Pracy przekazywane są informacje na temat potrzeby aktywizacji zawodowej dłużnika.

W przypadku uniemożliwienia przez dłużnika przeprowadzenia wywiadu alimentacyjnego, odmowy złożenia oświadczenia majątkowego, odmowy zarejestrowania się w PUP jako bezrobotny lub poszukujący pracy albo odmowy bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac na zasadach robót publicznych, albo udziału w szkoleniu, stażu lub przygotowaniu zawodowym, tut. organ zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów wszczyna z urzędu postepowanie dotyczące uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych. Następnie pozyskiwana jest informacja od komornika sądowego czy w okresie ostatnich 6 miesięcy dłużnik alimentacyjny wywiązywał się w każdym miesiącu ze zobowiązań alimentacyjnych w kwocie nie niższej niż 50% kwoty bieżąco ustalonych alimentów. Jeżeli dłużnik nie wywiązywał z ww. obowiązku to tut. Organ wydaje decyzję o uznaniu go za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych. Jeżeli decyzja stanie się ostateczna organ kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego oraz składa wniosek o ściganie za przestępstwo uporczywego uchylania się od alimentacji.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Korzennej współpracuje z Komornikami Sądowymi poprzez przekazywanie wszelkich posiadanych informacji istotnych dla skuteczności egzekucji. Kolejnym zadaniem realizowanym przez OPS, wynikającym z art. 8 a ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów jest przekazywanie do wszystkich Biur Informacji Gospodarczej informacji o zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego w razie powstawania zaległości za okres dłuższy niż sześć miesięcy.

Ponieważ świadczenia z funduszu alimentacyjnego mają charakter zwrotny dlatego każdy dłużnik alimentacyjny jest zobowiązany do zwrotu organowi właściwemu wierzyciela należności w wysokości świadczeń z funduszu alimentacyjnego wypłaconych osobie uprawnionej łącznie z ustawowymi odsetkami, naliczanymi od pierwszego dnia po dniu wypłaty świadczenia do dnia spłaty przez dłużnika. Z kwoty zwróconej przez dłużnika 40% przekazywane jest na dochód własny gminy organu właściwego wierzyciela, a pozostałe 60% tej kwoty oraz odsetki stanowią dochód budżetu państwa.